26
Jan

Hoe hou ik het vol als partner/ouder van een persoon met een hersenletsel?

19:00 - 20:30
Webinar

Inhoud


Uw partner of kind heeft een hersenletsel opgelopen. Het leven ziet er ploseling anders uit, ook voor jou als partner/ouder. Meestal overkomt je het “mantelzorger worden/zijn” van een persoon met hersenletsel. Je rolt er automatisch in en pas na een tijd wordt de inhoud van de taak duidelijk. Wat betekent het om mantelzorger van een persoon met hersenletsel te zijn? Waarom is het zo moeilijk? Hoe bewaak je je grenzen? Hoe hou je het vol? Welke tips kan je gebruiken in je eigen situatie? Wat met je eigen vrije tijd?
We willen vooral leren van elkaar door samen in gesprek te gaan. We zoeken naar manieren om mantelzorger te zijn en toch jezelf niet te verliezen.
Deze cursus gaat online door en er worden maximum 6 deelnemers toegelaten zodat er voldoende tijd is voor iedereen om zijn of haar verhaal te doen.
Een getuigenis:
Ik ontmoette een kleine groep lieve, strijdvaardige mantelzorgers live in een knusse, rustige en huiselijke setting. Er was voldoende ruimte om iedereen aan het woord te laten. En ook inhoudelijk vond ik de juiste mix. Elke ontmoeting was rond een deelthema van NAH opgebouwd en kende een informatief luik, aangevuld met eigen ervaringen. Sig coördineerde met duidelijke powerpoint-presentaties, afgewisseld met onze eigen ervaringen. Maar bovenal luisterde de medewerker van SIG zeer goed naar ieders verhaal doorheen de verschillende ontmoetingen. Want we weten allemaal dat geen enkel NAH-verhaal hetzelfde is. Verrassend sloot ze de cursus dan ook af met enkele, persoonlijke tips voor elke deelnemer afzonderlijk.


Begeleider


Sabine Willaert
Details
28
Jan

Hoe hou ik het vol als mantelzorger van een persoon met NAH?

19:00 - 20:30
Webinar

Inhoud


Uw partner of kind heeft een hersenletsel opgelopen. Het leven ziet er ploseling anders uit, ook voor jou als partner/ouder. Meestal overkomt je het “mantelzorger worden/zijn” van een persoon met hersenletsel. Je rolt er automatisch in en pas na een tijd wordt de inhoud van de taak duidelijk. Wat betekent het om mantelzorger van een persoon met hersenletsel te zijn? Waarom is het zo moeilijk? Hoe bewaak je je grenzen? Hoe hou je het vol? Welke tips kan je gebruiken in je eigen situatie? Wat met je eigen vrije tijd?
We willen vooral leren van elkaar door samen in gesprek te gaan. We zoeken naar manieren om mantelzorger te zijn en toch jezelf niet te verliezen.
Deze cursus gaat online door en er worden maximum 6 deelnemers toegelaten zodat er voldoende tijd is voor iedereen om zijn of haar verhaal te doen.
Een getuigenis:
Ik ontmoette een kleine groep lieve, strijdvaardige mantelzorgers live in een knusse, rustige en huiselijke setting. Er was voldoende ruimte om iedereen aan het woord te laten. En ook inhoudelijk vond ik de juiste mix. Elke ontmoeting was rond een deelthema van NAH opgebouwd en kende een informatief luik, aangevuld met eigen ervaringen. Sig coördineerde met duidelijke powerpoint-presentaties, afgewisseld met onze eigen ervaringen. Maar bovenal luisterde de medewerker van SIG zeer goed naar ieders verhaal doorheen de verschillende ontmoetingen. Want we weten allemaal dat geen enkel NAH-verhaal hetzelfde is. Verrassend sloot ze de cursus dan ook af met enkele, persoonlijke tips voor elke deelnemer afzonderlijk.


Begeleider


Sabine Willaert
Details
29
Jan

Online studiedag - Rekenzwakke kinderen leren omgaan met metend rekenen en meetkunde

09:00 - 16:00
Online studiedag

Inhoud


Metend rekenen is een complex domein in de rekenwereld. Eerst en vooral steunt het sterk op het inzicht in onze getalstructuur, met dat grote verschil dat nu iedere maateenheid als eenheid kan fungeren. Niet eenvoudig voor kinderen die het lastig hebben met rekenen. Maar daarnaast worden ze ook geacht de verhoudingen tussen de verschillende maateenheden te vatten en wakker te blijven voor de specifieke realistische contexten waarin deze elementen zich voordoen. Aan de andere kant is meetkunde één van de meest talig gerichte rekendomeinen met een eigen vocabularium. Rekenzwakke kinderen hebben het vaak op beide domeinen lastig, maar dispensaties zijn slechts in beperkte mate mogelijk. De verbondenheid met de realiteit maakt dat niemand op volwassen leeftijd ontsnapt aan het berekenen van omtrekken, oppervlakten, gewichten of tijdsduur.
Tijdens deze studiedag bekijken we in een eerste deel hoe we kinderen kunnen helpen op inzichtelijke wijze om te gaan met de enkelvoudige maateenheden en met het complexe gegeven van de tijd. Vervolgens bespreken we de gecombineerde oppervlakte en inhoudsmaten. Op het gebied van meetkunde zien we hoe ook rekenzwakke kinderen de complexe woordenschat rond lijnen, vlakke figuren en lichamen kunnen linken aan de realiteit en ze actief kunnen hanteren in realistische situaties. We geven uiteraard ook tips om de inzichten speels in te oefenen.


Begeleiding


Hilde Heuninck
Logopedist
Details